כותר ספרי לימוד – הרבה יותר מתצוגה של ספרים דיגיטאליים

 ** הכותב הוא גידי זנד,  מנהל פרויקטים טכנולוגיים במטח.**

המרכז לטכנולוגיה חינוכית – מטח השיק לאחרונה גרסת הפעלה חדשה לספריות "כותר". הגרסה החדשה מציעה כלים ייחודיים המרחיבים את אפשרויות השימוש בספרים הדיגיטאליים והופכים את  "כותר ספרי לימוד" לסביבת לימוד, חקר והוראה מן השורה הראשונה.

 בחודש האחרון העלה המרכז לטכנולוגיה חינוכית  גרסה חדשה של כותר. כותר מתבסס על תשתית מקוונת המציעה שילוב חדשני של ספרייה מקוונת, יכולת עיון בספרים וסביבת עבודה אישית. סביבת העבודה כוללת אפשרות ייבוא ושילוב תכנים אישיים על גבי הספרים, בצד פעולות כמו: הדפסה, ייצוא מידע ליישומים חיצוניים (מעבדי תמלילים), ארגון ועיבוד מידע ועוד.

במכלול התכונות האלה מציע מטח למוסדות החינוך, לספריות ולכלל הציבור מערכת חדשנית, חלוצה בתחומה, בה הספר אינו עולם תוכן סגור וסופי אלא נקודת מוצא למידע נוסף עשיר ומתעדכן.

פתקיות עשירות לייבוא תוכן ולהעשרת הספר

פתקיות התוכן מאפשרות למשתמשים לייבא תוכן, לכתוב לעצמם הערות וסיכומים אישיים ולמקם אותם  במקום רצוי על גבי הספר. בגרסה האחרונה שודרגו הפתקיות והן מאפשרות לייבא ולמקם עליהן סרטי וידאו, קבצי שמע, תמונות, קבצי טקסט  וקישורים. תוספת זו מאפשרת למשתמשי כותר להפוך את הספר לגורם מארגן המשלב בתוכו מדיה עשירה.

 

 שכבות מידע מגוונות על גבי הספר

בין הכלים החדשים ששולבו בכותר ספרי לימוד נמצאת מערכת צפייה המאפשרת למשתמשים לצפות ולערוך חיפוש בקלות רבה בשכבות  המידע שנוספו על גבי הספר. תוספות אלה יכולות להיות אישיות (סימוני צבע – מרקרים או פתקיות שהגולש הוסיף על גבי הספר שלו), העשרת תוכן של חברי מערכת כותר (צוותים מקצועיים שמעשירים את הספר בסרטוני וידאו, קול, קבצי מידע, הצעות לפעילויות וקישורי העשרה למיניהם). לחיצה על כל אחת מהתוספות המוצגות תפתח את העמוד ותחשוף את המידע המבוקש. הגולש באתר מוזמן לסנן את שכבות המידע המוצגות לו ולבחור לצפות בשכבות המידע הרצויות לו.

  בתמונה : תצוגת שכבות המידע על גבי הספר ומערכת הסינון של השכבות

 

כותר ספרי לימוד מציע גם יכולות שיתוף עם מאגרי תוכן ומערכות ניהול למידה (LMS).  אלה מאפשרים למורה להוסיף, על גבי ספרי הלימוד, פתקיות ומשימות המוצגות רק לתלמידים ולכיתות אותם בחר. המורה יכול גם להוסיף על גבי הספר פתקה ובה הזמנה לדיון קבוצתי או כיתתי.

 בתמונה : פתקה עם מערכת תגובות שיצר המורה עבור כיתתו

 

המורה יכול גם ליצור עבור תלמידיו משימה מבוקרת (LMS) שתוצג רק לתלמידי הכיתות שבחר ולנהל  את תהליכי הלמידה באופן פרטני. התלמידים שעובדים עם ספרי הלימוד ימצאו בספר הלימוד שלהם, ושלהם בלבד, משימות שנוצרו עבורם על  ידי המורה. הם יוכלו להגיב ולחוות דעתם על הערה או שאלה שהוסיף המורה, או לבצע משימה שנוספה על ידי המורה שלהם בספר תוך קבלת משוב אישי מהמורה עד לקבלת ציון.

  בתמונה: ניהול למידה אישי של משימה

 

 גם למורה וגם לתלמיד יופיעו חיוויים מעודכנים בספר הלימוד על התקדמותם בשלבי הביצוע של המשימות המשולבות בספר.

 בתמונה למטה: חיווי על מצב ביצוע המשימה בספר של המורה

 

 

בתמונה למטה : חיווי על מצב ביצוע המשימה בספר התלמיד

 

להיכרות מעמיקה יותר עם החידושים האחרונים בכותר אתם מוזמנים להיכנס ולהתרשם בעצמכם. שנת 2011 טומנת באמתחתה חידושים רבים נוספים.

 

זו ההזדמנות להזכיר שפיתוח המוצר על כל יכולותיו, הוא פרי פיתוח של צוות גדול במטח. פוסט זה הוא הכרת תודה לכל מי שעשה, תמך, העיר והאיר.

**הכותב הוא  גידי זנד, מנהל פרויקטים טכנולוגיים במטח.**

 

 

 

 

 

 

 

לפוסט זה פורסמו 4 תגובות הוסף תגובה

4 תגובות על כותר ספרי לימוד – הרבה יותר מתצוגה של ספרים דיגיטאליים

  1. פינגבאק: Tweets that mention כותר ספרי לימוד – הרבה יותר מתצוגה של ספרים דיגיטאליים -- Topsy.com

  2. פינגבאק: test blasts are fun

  3. מאת נוהא עקלין חמאד‏:

    שלום רב
    אני כותבת ומוציאה לאור ספרי לימוד בנושא כישורי שפה בעברית, רציתי לדעת איך מצרפים ספרי לימוד מאושרים לספריה המכווננת?
    תודה מראש
    נוהא חמאד

  4. מאת עזיז סובח‏:

    מאוד מעניין גידי עבר איזה זמן
    עזיז סובח
    אוניברסיטת בן גוריון
    המחלקה למדעי החיים

כתיבת תגובה